اخبار

رعایت مقررات ملی ساختمان در اجرای نهضت ملی مسکن الزام قانونی است/بهره‌مندی از سازندگان دارای صلاحیت در تولید مسکن

مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان از تدوین ۳ مبحث جدید در مقررات ملی و بازنگری ۳ مبحث موجود تا پایان سال جاری خبر داد و بر رعایت مقررات ملی ساختمان در اجرای نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بخشی از برنامه‌های دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در ماه‌های پایانی ۱۴۰۰ اظهار کرد:  وزارت راه و شهرسازی به موجب ماده ۳۳ و ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را بر عهده دارد. در همین خصوصتدوین ۴ مبحث جدید طی امسال و سال آینده علاوه بر ۲۲ مبحث موجود و بازنگری ۳ مبحث موجود در دستور کار است.

مانی‌فر گفت: در دوره جدید شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ۴ مبحث جدید علاوه بر ۲۲ مبحث موجود در حال تدوین است. مبحث الزامات ترافیکی ساختمان، مبحث انطباق شهری ساختمان‌ها از جمله مباحث جدیدی هستند که کار تدوین آنها در مراحل پایانی قرار دارد و در برنامه است که تا پایان سال‌جاری به نتیجه برسد. با پایان تدوین این مباحث، ابلاغ آنها انجام و به عنوان مباحث جدید به موارد پیشین مقررات ملی و کنترل ساختمان افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت تدوین مبحث نقشه‌برداری به شورای تدوین ارایه شده است که چنانچه شورا این مبحث را ضروری بداند کار آن آغاز خواهد شد. بنابراین در برنامه دفتر مقررات ملی ساختمان است تا پایان سال جاری تدوین و تصویب دو مبحث جدید و همچنین ویرایش جدید سه مبحث موجود در دستور کار قرار بگیرد و آنها نیز به عنوان ویرایش‌های جدید تا پایان سال جاری ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان توضیح داد: بازنگری ویرایش‌های جدید مبحث ۱۱؛ صنعتی‌سازی ساختمان، مبحث ۱۰؛ ساختمان‌های فولادی، و مبحث ۱۷ که مرتبط با گاز ساختمان‌ها است انجام می‌شود. بنابراین تا پایان ۱۴۰۰ تدوین سه مبحث جدید و بازنگری سه مبحث موجود انجام خواهد شد.

مانی‌فر یادآور شد: در تدوین مقررات ملی از کارشناسان در حوزه‌های مختلف استفاده و جلسات تخصصی نیز تشکیل می‌شوند و هر هفته با تشکیل جلسه، موضوعات مختلفی را که در دستور معین شده است مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

در حال حاضر ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان داریم که برای هر کدام از آنها کمیته‌های تخصصی جداگانه پیش‌بینی شده است که موضوعات را به بحث می‌گذارند و بازنگری مقررات ملی ساختمان را مرتب و مستمر دنبال می‌کنند. کمیته‌های تخصصی ذیل شورای تدوین مقررات ملی ساختمان متشکل از اساتید خبره صاحب‌نظر در حوزه مقررات ملی ساختمان جلسات خود را به طور مستمر برگزار می‌کند و با دریافت گزارش از کمیته‌های تخصصی کار بررسی نهایی و تصویب مباحث مختلف مقررات ملی و کنترل ساختمان را انجام می‌دهد.

بعد از تصویب مقررات ملی ساختمان در شورای تدوین، مبحث مصوب شورای تدوین، توسط وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود که بعد از ابلاغ، مبحث تصویب شده لازم‌الاجراست.

بهره‌مندی از سازندگان دارای صلاحیت در اجرای نهضت ملی مسکن

مانی‌فر همچنین در خصوص لازم‌الاجرا بودن مقررات ملی و کنترل ساختمان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: به موجب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان رعایت مقررات ملی ساختمان برای تمامی گروه‌ها و همه نهادها اعم از شهرداری‌ها، مراجع صدور پروانه ساختمانی، کارفرمایان، کارگزاران دولتی، مجریان ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی لازم‌الاجرا است. بدین‌معنا در تمامی حوزه‌های ساخت‌وساز، رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان ضروری است. بنابراین در اجرای نهضت ملی مسکن نیز رعایت تمامی مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان الزامی بوده و در اجرای این طرح از سازندگان دارای صلاحیت استفاده خواهد شد.https://www.mrud.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *