اخبار

از سوی معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفت؛ تشریح پیشرفت‌ها و چشم انداز حوزه مهندسی آتش کشور در همایش تهویه دود و پارکینگ

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همایش تهویه دود و پارکینگ، با تشریح دو دهه تحقيقات مهندسي آتش در ايران، ضوابط و فناوری ها و چشم انداز پیش روی این حوزه را تبیین نمود.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همایش تهویه دود و پارکینگ، با تشریح دو دهه تحقيقات مهندسي آتش در ايران، ضوابط و فناوری ها و چشم انداز پیش روی این حوزه را تبیین نمود.
سعید بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این همایش که با حضور برخی کارشناسان و هیأت علمی مرکز، آتش نشانی تهران، متخصصین و شرکت‌های خصوصی در زمینه تهویه و مدیریت دود برگزار شد، با اشاره به تحقيقات  صورت گرفته در خصوص محافظت در برابر آتش در ايران، تدوین مقررات، استانداردها و  تاسیس آزمایشگاه تحقیقات  آتش را مهمترین و اولین اقدام لازم در این حوزه دانست که از حدود دو دهه قبل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان‌های متولی و متخصصین آغاز گشت.
وی خاطرنشان ساخت که آزمایش های واكنش در برابر آتش، مقاومت در برابر آتش برای انواع اجزای ساختمانی، آزمايش هاي كابل (مقاومت در برابر آتش، پيشروي شعله، خورندگي، سميت، …)، دود و گازهاي سمي، آزمايش هاي واقعي مبلمان، سيستم هاي كشف و اعلام حريق، سيستم هاي اطفا و آزمايش سيستم هاي تخليه دود از جمله مهمترین آزمایش های تخصصی است که قسمت‌های مهمی از آنها امروز در مرکز راه اندازی شده و ارائه خدمات می‌نماید و باقی نیز در دست پیگیری می‌باشد و با توجه به نیاز کشور، یکی از مهمترین اقدامات ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، توسعه آزمایشگاه های مهندسی آتش است.
بختیاری در تشریح تدوین آیین نامه ها و مقررات حوزه مهندسی آتش به عنوان یکی دیگر از اقدامات شاخص در حوزه مهندسی آتش از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:  در زمینه تدوین ضوابط و آیین نامه ها اقدامات و فعالیت های بسیاری در طول چند سال اخیر صورت گرفته است که مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق) و  آيين نامه محافظت ساختمان ها در برابر آتش و تعداد زیادی استاندارد ملی از شاخص ترین آنها به شمار می رود. در ويرايش سوم، توجه به اطفاء اتوماتيك و مديريت دود مورد توجه ویژه قرار گرفته است و به موضوعات كنترل دود در راه هاي خروج ساختمان هاي بلند مرتبه و عميق، كنترل دود در آتريوم، سيستم تخليه دود در طبقات زيرزمين و تهويه مكانيكي پاركينگ ها به طور مقرراتی پرداخته شده است.
وی در ادامه برخی راهنماها، ضوابط، آیین نامه ها و استانداردهای تدوین شده از سوی مرکز از جمله تدوین راهنمای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران، مجموعه مدارک فنی پشتیبان مقررات ملی ساختمان، دستورالعمل ارزیابی پوشش های معدنی پاششی محافظت کننده در برابر آتش برای سازه های فولادی، آگاهی نامه محافظت سازه های فولادی در برابر آتش با پوشش های پایه معدنی پاششی، راهنمای طراحی و اجرای سیستم ساختمانی دیوار باربر بتن مسلح با قالب های عایق ماندگار از جنس پلی استایرن منبسط شده، استانداردهاي ملي در زمينه آزمون هاي آتش با حفظ يكپارچگي، استانداردهاي ملي مقاومت در برابر آتش را معرفی نمود.
تشریح الزامات اساسي براي محصولات ساختماني طبق مصوبات اتحاديه اروپا دیگر محوری بود که از سوی معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طرح شد. الزامات اساسي براي محصولات ساختماني طبق مصوبات اتحادیه اروپا، پايداري و مقاومت هاي مكانيكي، ايمني در هنگام وقوع حريق، بهداشت، سلامتي و محيط زيست (گازهاي سمي، تابش خطرناك، …)، ايمني در حين بهره برداري، حفاظت در برابر نوفه (صداهاي ناخواسته)، حفظ انرژي و حرارت و ملاحظات زيست محيطي و استفاده پايدار از منابع طبيعي هستند. وی ذکر نمود که ارائه محصولات ساختمانی در بازار اروپا منوط به ارائه مشخصات محصول و مدارک و گواهینامه های فنی معتبر بر اساس این الزامات اساسی است که همین استانداردها و مشخصات در بسیاری از کشورهای غیر اروپایی نیز مورد ملاک قرار گرفته است. بنابراین تولیدکنندگان ایرانی برای امکان صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی و شرکای آنها باید گواهی فنی بر اساس این چارچوب فنی را رعایت و دریافت نمایند. وی متذکر شد که مرکز تحقیقات از سالها پیش چارچوب فنی آزمونها و گواهی های فنی خود را بر همین اساس طراحی نموده و لذا کمک بزرگی به تولیدکنندگان در این خصوص است. وی چشم انداز موفقیت و ثبات برای تولیدکنندگان را ورود به بازارهای جهانی و صادرات بر شمرد و اظهار نمود که مرکز در این خصوص در چارچوب فنی حمایت‌های لازم را به صنعت ارائه خواهد نمود.
بختیاری در ادامه با اشاره به برخی حوادث حریق در سال های گذشته همچون ساختمان پلاسکو، کلینیک سینا، ساختمان چالوس، حوادث بين المللي از جمله گرنفل لندن و برخی استاديوم ها، علل و عوامل این حوادث را تشریح نمود و به درس های برگرفته از آنها در جهت توسعه ضوابط و کمک از فناوری‌های نوین پرداخت.
معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش پایانی ارائه خود در همایش تهویه دود و پارکینگ، نگاهی اجمالی به چشم اندازها و اقدامات مورد نیاز در حوزه مهندسی آتش برای ارتقاء ایمنی در برابر آتش در کشور پرداخت.https://www.bhrc.ac.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *